8 skutecznych kroków zarządzania czasem

image
By Pawel Rawski On czwartek, Kwiecień 18 th, 2013 · 4 Comments · In

Czas to niesamowicie ciekawe zagadnienie. Dziś chcę się z Tobą podzielić kilkoma bardzo prostymi, ale ogromnie skutecznymi strategiami zarządzania czasem. Pomimo tego, że każdy z nas dysponuje 24 godzinami na dobę, to jednak często zdarza się usłyszeć zdanie „nie mam czasu”.
Ciekawym faktem jest to, że osoby które podziwiasz, wszelkie autorytety, ludzie sukcesu, też dysponowali dokładnie taką samą ilością czasu. W końcu każdy z nas ma nieustannie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku, obojętnie kim jesteś czy gdzie mieszkasz.

Istotna jest więc nie ilość czasu, ale to jak ten czas wykorzystujesz.

1) Jasno określone cele.

Na temat określania celów napisano już nie jedną książkę. Niezaprzeczalnym faktem jest to, że zapisane cele o wiele częściej i łatwiej jest zrealizować. Dlaczego akurat precyzyjne określenie celu jest przydatne w zarządzaniu czasem? To wręcz oczywiste, często marnujesz swój czas, bo nie wiesz, co masz konkretnego zrobić! To niby takie oczywiste, jednak wiem, że wiele osób nawet po przeczytaniu tego wpisu będzie jedynie „wiedzieć”, a kluczem do sukcesu jest wiedzieć i robić, bo tylko wtedy masz rezultat.
Określ więc konkretnie, co masz do zrobienia, jak najlepiej możesz wykorzystać swój czas?

 2) Plan działania.

Gdy określisz już cel, zaplanuj, jak go osiągnąć. Pamiętaj, że brak planu, to planowanie porażki. Podobnie jak przy ustalaniu celu, myśl na papierze, wszystko zapisuj. Niech Twoje myśli materializują się na papierze, a nie tylko w Twojej głowie.

3) Lista zadań.

To kolejna z rzeczy „oczywistych”. Twórz listy zadań na dzień, tydzień i miesiąc. Przyznaję, że gdy sam wprowadziłem to do swojego życia, ilość wolnego czasu wzrosła znacząco, a ilość „załatwionych spraw” przerosła moje najśmielsze oczekiwania. Wieczorem poświęć choćby 5 minut na to, by zrobić listę spraw na następny dzień, a na niej…

4) Ustal priorytety.

Zadziwiające, ile jesteśmy w stanie zrobić, by nie zająć się tymi najważniejszymi sprawami. Jednak gdy się już złapiemy za te „trudne” rzeczy okazuje się, że one wcale nie były aż takie straszne, prawda? Jeśli cenisz swój czas, przestań zajmować się pierdołami, a weź się za konkrety! Człowiek sukcesu, a wierzę że i Ty chcesz nim być, zawsze robi jedną rzecz w danej chwili i zawsze jest to coś istotnego.
Gdy masz już swoją listę zadań, zastosuj na niej system ABCD. Jest to proste ustalenie priorytetów.
A – Są to rzeczy najbardziej istotne, je robisz najpierw! Po kolei, zaczynasz od najważniejszej A1, gdy ją skończysz, dopiero i tylko wtedy (!), przechodzisz do A2 i tak dalej.
B– Są to rzeczy mniej istotne, przechodzisz do nich tylko wtedy, gdy zrobisz wszystko z listy A.
C– Gdy zostanie Ci czas, po tym jak załatwisz wszystko z listy A i B, zajmujesz się priorytetami z literką C.
D – Są to zadania, do których możesz kogoś wyznaczyć lub poprosić o pomoc.

5) Koncentracja.

Sam kiedyś miałem z tym ogromny problem. Gdy zaczynałem coś robić, pozwalałem sobie na to, by coś rozproszyło moją uwagę. Był to często telefon, SMS, Facebook itp. Ogromnie przydatną umiejętnością jest koncentracja na jednej czynności. Jak coś robisz, rób to od początku do końca, nie zajmuj się niczym innym, dopóki nie skończysz. Często może zdarzyć się tak, że gdy już coś zaczniesz i nie skończysz, będziesz wracał do tego w nieskończoność, a to nigdy nie jest dobre. Znasz pewnie powiedzenie „jeśli zacząłeś, to skończ” czas umieć się do niego zastosować w bardzo przydatny sposób.

6) Usuń to, co Ci przeszkadza.

Pisanie jednego tekstu może Ci zająć 15 minut albo przykładowo 2 godziny, gdy co chwilę będziesz zaglądał na wspomnianego już Facebooka czy pocztę. Zlokalizuj każdą jedną rzecz, która Cię rozprasza, obojętnie co by to było i zadbaj o to, by ją wyeliminować. W ten prosty sposób, możesz zaoszczędzić ogromnie wiele czasu w ciągu dnia, więc pomyśl, ile Ci to może dać w skali tygodnia.

7) Przezwyciężenie odwlekania.

Im później zaczniesz coś robić, tym gorzej. Często masz przed sobą szansę, widzisz ją niemalże namacalnie, jednak coś tam w głębi podpowiada Ci, żeby zrobić to później. Po pewnym czasie owa szansa zanika. Dlatego im szybciej przestaniesz odkładać rzeczy na później, tym lepiej dla Ciebie, ponieważ więcej szans możesz wykorzystać.
Brian Tracy doradza w tym wypadku prostą afirmację, powtarzaj do siebie często i ze stanowczym głosem „zrób to teraz!”. Na mnie podziałało, sprawdź jak zadziała na Ciebie.

8) Równowaga.

Jeśli ciężko pracujesz, powinieneś również sporo odpoczywać. Zarówno Twoje ciało, jak i umysł musi mieć czas na regenerację. Dbaj o to, by Twoje życie nie było jedynie pracą, ani jedynie zabawą. Miej czas dla swoich bliskich i rodziny, nie chcesz chyba tylko i wyłącznie pracować nawet, jeśli Twoja praca sprawia Ci ogromną radość.

4 komentarzy “8 skutecznych kroków zarządzania czasem

  1. Tomash

    Już jakoś od roku (a może trochę dłużej) to stosuję i muszę powiedzieć, że jestem pozytywnie zaskoczony rezultatami ;) Teraz rzadko używam słów „nie mam na nic czasu” – bo gdy wieczorem planuję następny dzień to okazuje się, że jednak mam bardzo dużo czasu – czasami nawet do tego stopnia, że nie wiem co jeszcze mógłbym zrobić danego dnia xDD

  2. Marcin Wojtkowski

    Bardzo ciekawy artykuł. Wraz z moim kursem, który niedawno zakupiłem na stronie pewnej społeczności mogłem poszerzyć swoje horyzonty i w zupełności pomóc sobie w organizowaniu mojego czasu. Jeszcze raz Ci dziękuje za ciekawy artykuł. Pewnie pomoże wielu osobom tak jak i mi.

  3. Magda

    Polecam jeszcze zapoznać się z czymś takim jak system/metoda 5s. Bardzo ciekawa sprawa i zasady, mimo że na pierwszy rzut oka niezupełnie adekwatne, to pasują takze w takiej sytuacji.

  4. Ania

    Od kiedy szef wysłał mnie na szkolenia menedżerskie z zarządzania czasem i zaczęłam stosować niektóre rady również w życiu prywatnym, jestem zachwycona. Spokojne poranki z książką i kawą – kocham to :)

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Facebook